Aktualności

Autor:

Katarzyna


09.05.2019
Aktualności

Różnice między spedycją a przewozem

Umowa spedycji została uregulowana w kodeksie cywilnym (dalej „KC”) oraz w Ogólnych Polskich Warunkach Spedycyjnych z 2010 (dalej „OPWS 2010”).

Umowa przewozu zaś została uregulowana w KC, Konwencji o Umowie Międzynarodowego Przewozu Drogowego Towarów (dalej „CMR”) oraz w ustawie Prawo Przewozowe (dalej „PP”).

 

Przez umowę spedycji spedytor zobowiązuje się za wynagrodzeniem w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa do wysyłania lub odbioru przesyłki albo do dokonania innych usług związanych z jej przewozem (art. 794 KC).

Przez umowę przewozu przewoźnik zobowiązuje się w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa do przewiezienia za wynagrodzeniem osób lub rzeczy (art. 774 KC).

 

Istotą umowy spedycji jest organizacja przewozu, która może obejmować różnego rodzaju usługi związane z tym przewozem, wykonywane przed rozpoczęciem przewozu, równolegle z nim lub po jego zakończeniu.

Istotą umowy przewozu jest przemieszczenie przesyłki z miejsca nadania do miejsca odbioru.

 

Spedycja jest oparta na zasadzie winy tj. spedytor ponosi odpowiedzialność w przypadku wyrządzenia szkody w sytuacji niezachowania przez niego należytej staranności.

Przewóz jest oparty na zasadzie ryzyka tj. przewoźnik odpowiada się za szkodę w każdym przypadku, chyba, że uda się wykazać zaistnienie okoliczności zwalniającej z odpowiedzialności przewidzianej w ustawie PP lub CMR.

 

W przypadku spedycji, ograniczenie odszkodowania za szkodę w przesyłce zostało przewidziane w art. 801 KC i § 23 OWPS 2010, gdzie punktem odniesienia jest zwykła wartość przesyłki, za wyjątkiem szkody wyrządzonej z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa. Nadto zachodzi wyłączenie odpowiedzialności za szkodę wynikłą z opóźnienia w dostawie, chyba że spedytor zobowiązał się do dostarczenia przesyłki w terminie. Co więcej odpowiedzialność za przewoźnika i dalszego spedytora jest wyłączona, chyba że spedytor ponosi winę w ich wyborze.

W przypadku przewozu, ograniczenie odszkodowania za szkodę w przesyłce zostało przewidziane w art. 80 i 81 PP i art. 23 i 25 CMR, gdzie punktem odniesienia jest wartość przesyłki, za wyjątkiem szkody wyrządzonej z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa. Nadto w przypadku zaistnienia szkody za opóźnienie w dostawie, odszkodowanie to nie może przekraczać podwójnego przewoźnego. Co więcej odpowiedzialność za dalszego przewoźnika (podwykonawcę) – co do zasady jest taka sama jak odpowiedzialność za działania i zaniechania własne.

 

W celu zwolnienia się od odpowiedzialności spedytor musi wykazać, że dochował należytej staranności przy wykonywaniu umowy, zaś w przypadku umowy przewozu, przewoźnik musi udowodnić, że szkoda wynikła z jednej z okoliczności zwalniających z odpowiedzialności.

 

W przypadku dalszych pytań i wątpliwości, zapraszam do kontaktu.

Kontakt

Potrzebujesz doradztwa

lub stałego wsparcia

prawnego?

Serdecznie zapraszam do współpracy. Możesz liczyć na moją pomoc.