Umowa spedycji została uregulowana w kodeksie cywilnym (dalej „KC”) oraz w Ogólnych Polskich Warunkach Spedycyjnych z 2010 (dalej „OPWS 2010”).
Umowa przewozu zaś została uregulowana w KC, Konwencji o Umowie Międzynarodowego Przewozu Drogowego Towarów (dalej „CMR”) oraz w ustawie Prawo Przewozowe (dalej „PP”).
Przez umowę spedycji spedytor zobowiązuje się za wynagrodzeniem w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa do wysyłania lub odbioru przesyłki albo do dokonania innych usług związanych z jej przewozem (art. 794 KC).
Przez umowę przewozu przewoźnik zobowiązuje się w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa do przewiezienia za wynagrodzeniem osób lub rzeczy (art. 774 KC).
Istotą umowy spedycji jest organizacja przewozu, która może obejmować różnego rodzaju usługi związane z tym przewozem, wykonywane przed rozpoczęciem przewozu, równolegle z nim lub po jego zakończeniu.
Istotą umowy przewozu jest przemieszczenie przesyłki z miejsca nadania do miejsca odbioru.
Spedycja jest oparta na zasadzie winy tj. spedytor ponosi odpowiedzialność w przypadku wyrządzenia szkody w sytuacji niezachowania przez niego należytej staranności.
Przewóz jest oparty na zasadzie ryzyka tj. przewoźnik odpowiada się za szkodę w każdym przypadku, chyba, że uda się wykazać zaistnienie okoliczności zwalniającej z odpowiedzialności przewidzianej w ustawie PP lub CMR.
W przypadku spedycji, ograniczenie odszkodowania za szkodę w przesyłce zostało przewidziane w art. 801 KC i § 23 OWPS 2010, gdzie punktem odniesienia jest zwykła wartość przesyłki, za wyjątkiem szkody wyrządzonej z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa. Nadto zachodzi wyłączenie odpowiedzialności za szkodę wynikłą z opóźnienia w dostawie, chyba że spedytor zobowiązał się do dostarczenia przesyłki w terminie. Co więcej odpowiedzialność za przewoźnika i dalszego spedytora jest wyłączona, chyba że spedytor ponosi winę w ich wyborze.
W przypadku przewozu, ograniczenie odszkodowania za szkodę w przesyłce zostało przewidziane w art. 80 i 81 PP i art. 23 i 25 CMR, gdzie punktem odniesienia jest wartość przesyłki, za wyjątkiem szkody wyrządzonej z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa. Nadto w przypadku zaistnienia szkody za opóźnienie w dostawie, odszkodowanie to nie może przekraczać podwójnego przewoźnego. Co więcej odpowiedzialność za dalszego przewoźnika (podwykonawcę) – co do zasady jest taka sama jak odpowiedzialność za działania i zaniechania własne.
W celu zwolnienia się od odpowiedzialności spedytor musi wykazać, że dochował należytej staranności przy wykonywaniu umowy, zaś w przypadku umowy przewozu, przewoźnik musi udowodnić, że szkoda wynikła z jednej z okoliczności zwalniających z odpowiedzialności.
W przypadku dalszych pytań i wątpliwości, zapraszam do kontaktu.
Potrzebujesz doradztwa
lub stałego wsparcia
prawnego?
Serdecznie zapraszam do współpracy. Możesz liczyć na moją pomoc.